Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

duurzaam innoveren

Gewapend met kunst en wetenschap

De Alanus Hogeschool in Bonn wapent haar studenten voor het leven

De Alanus Hogeschool in Bonn wapent haar studenten voor het leven

Misschien ligt u op dit moment op een strand of klautert u tegen een bergwand op. Maar u kan ook virtueel met ons mee op vakantie: de hele zomer leest u hier over duurzame ondernemers in Nederland, Frankrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Duitsland die hun project met een krediet van Triodos Bank financierden.
Vandaag brengen we een bezoek aan de Alanus Hogeschool in Alfter bij Bonn.

Ruimte voor ontwikkeling

De hoofddoelstelling van de Alanus Foundation is de bevordering van kunst, cultuur, wetenschap en onderzoek. Dit doet de stichting vooral door financiële en bredere ondersteuning van de Alanus Hogeschool voor Kunst en Sociale Wetenschappen.

De Alanus Hogeschool is een door de overheid erkende en gefinancierde hogeschool voor de kunsten in Alfter, bij Bonn. De hogeschool verzorgt onder één dak opleidingen op het gebied van architectuur, beeldende kunst, toneel, euritmie, kunsttherapie, onderwijs, filosofie en business management.

Kleine leergroepen en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling zijn belangrijke onderdelen van de benadering van de hogeschool. De hogeschool wil een omgeving bieden waarin elke student zich thuis voelt en de ruimte krijgt die hij of zij nodig heeft om zich op academisch en artistiek vlak verder te ontwikkelen.

Acht keer zo veel studenten

In 2009 opende de hogeschool een tweede locatie, ‘Campus II’, aan de Villestrasse in Alfter. Hier bevinden zich de afdelingen architectuur, onderwijskunde, kunsttherapie en economie. Sinds erkenning door de staat in 2002 is het aantal studenten verachtvoudigd tot in totaal ongeveer 1500. Er wordt gewerkt aan nieuwe ruimtes om in deze toenemende vraag te kunnen voorzien.

Op Campus II bevinden zich momenteel drie studiohuizen voor kunsttherapie, architectuur en kunstonderwijs, vallend onder de afdeling onderwijskunde. Gezien het groeiende aantal studenten in nieuwe opleidingen en de invoering van nieuwe kunstprogramma’s vormen studiohuizen de ideale werkomstandigheden voor het studeren in kleine groepjes, in een persoonlijke sfeer.

 

In 2016 maakten circa 2,0 miljoen mensen gebruik van het werk van educatieve initiatieven die door Triodos Bank werden gefinancierd (2015: 986.000). Dit betekent dat er omgerekend per klant van Triodos Bank 3,1 mensen in staat waren te leren en groeien dankzij door ons gefinancierd onderwijs. Klik hier en voor het volledige jaarverslag.

 

Door de aankoop van de grond bouwt Alanus Foundation voort op de strategie van Campus I, het thuis van het hogere-onderwijscentrum en de kunstafdelingen. Een strategie gericht op eigendom van grond overal waar hoger onderwijs en beroepsopleiding en -ontwikkeling plaatsvind onder het ‘Alanus’-merk, dat in de hele regio en daarbuiten een goede naam geniet.

Met meer ruimte is de school aantrekkelijker voor studenten die op zoek zijn naar een alternatief voor universitair onderwijs en een opleiding waarbinnen nog ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling en kleine klassen.

Gewapend met kunst en wetenschap door het leven

Een belangrijk aspect van het concept van de Alanus Hogeschool is de samensmelting van kunst en wetenschap. Deze combinatie biedt gelegenheid voor dialoog en wederzijdse inspiratie. Verder kijken dan de persoonlijke vakgebieden van de studenten is een fundamenteel onderdeel van de benadering van de hogeschool.  Seminars en colleges over filosofie en cultuurgeschiedenis stimuleren de studenten om onafhankelijk en kritisch te denken, hun horizon te verbreden en hun eigen opvattingen over cultuur en maatschappij te ontwikkelen.

De hogeschool wil jongeren motiveren om de touwtjes van hun eigen persoonlijke ontwikkeling en die van de maatschappij in handen te nemen en zich op persoonlijk niveau te verdiepen en ze te helpen over de grenzen van hun eigen specialistische vakgebied heen te kijken.

Wat vindt u van "Gewapend met kunst en wetenschap"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.