Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Duurzame actualiteit

Auto ‘non grata’?

Enkele maanden voor het uitbreken van het VW schandaal was Triodos Research (TR) nagegaan of het uit duurzaamheidsoverwegingen gegrond is om de automobielindustrie in het beleggingsuniversum van Triodos te houden. Wat is de conclusie van deze evaluatie?

Er zijn talrijke uitdagingen die de automobielindustrie moet aangaan op het vlak van duurzaamheid. Het betreft zowel de productie- als de gebruikscyclus van voertuigen. Om de goede praktijken en de verspreiding ervan in de hele sector aan te moedigen, had TR er al meer dan tien jaar geleden voor gekozen om de automobielsector opnieuw op te nemen in haar beleggingsuniversum, nadat die eerder was uitgesloten. Het VW schandaal, dat geleid heeft tot de uitsluiting van deze onderneming, roept tal van vragen op bij onze beleggers. Waarom komt deze sector nog steeds in aanmerking voor de SRI fondsen ?

De laatste tien jaar is een aanzienlijke vooruitgang geboekt door de constructeurs en fabrikanten van onderdelen om te beantwoorden aan de uitdagingen van duurzame ontwikkeling. Voorop staat het zoeken naar extra zuinige motoren (drive technology) waarbij elektrische aandrijving snel in opkomst is. De sector heeft bijvoorbeeld het recyclage/hergebruikpercentage van voertuigen buiten gebruik, bestanddelen en materialen sterk verhoogd. Ze is er ook in geslaagd om de broeikasgassen aanzienlijk te verminderen, zowel in het fabricageproces als bij het gebruik. Tot slot doet de automobielsector een inspanning om alternatieve en aanvullende dienstverlening te ontwikkelen zoals het delen van wagens bijvoorbeeld, wat de weg naar nieuwe mobiliteitsconcepten opent.

Het beleggingsuniversum open houden voor de automobielsector laat TR toe de aandacht te richten op automobielbedrijven die pionier zijn in de ontwikkeling van duurzame oplossingen. Zo komen Tesla (elektrische wagens), Tenneco (controletechnologieën van CO2) en LKQ (recyclage van bestanddelen) in aanmerking voor het Pioneer Fund; Tesla en Toyota voor het Equity Fund. In het kader van de dialoog, aangegaan met de ondernemingen in het beleggingsuniversum, heeft TR in 2015 over verschillende zaken gedebatteerd met BMW en Tesla.

Tegelijk neemt TR deel aan groepsinitiatieven, met andere verantwoordelijke beleggers. TR heeft onlangs, samen met vier Nederlandse institutionele beleggers en de organisatie CDP*, alle automobielbedrijven die tot de MSCI-index behoren uitgenodigd om meer transparantie aan de dag te leggen over hun CO2 uitstoot en af te zien van elke lobbyactiviteit die de strijd tegen de klimaatopwarming in de weg zit.

CDP Driving Sustainable Economies is een onafhankelijke organisatie die ondernemingen en steden aanmoedigt om te communiceren over hun milieu-impact, zodat de beslissers over gegevens beschikken die hen toelaten het gedrag van de markt te beïnvloeden.

* CDP Driving Sustainable Economies is een onafhankelijke organisatie die ondernemingen en steden aanmoedigt om te communiceren over hun milieu-impact, zodat de beslissers over gegevens beschikken die hen toelaten het gedrag van de markt te beïnvloeden.

Wat vindt u van "Auto ‘non grata’?"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.