Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Anders bankieren

Voeding: bio wint terrein

Biologische voeding is tot nu toe nog maar een klein marktsegment maar in de geïndustrialiseerde landen neemt de vraag gestaag toe. En dat is een goede zaak want het is de vraag die uiteindelijk de evolutie van de landbouwpraktijken bepaalt. Triodos Research1 wil die evolutie naar duurzamere productiemethoden en een duurzamere consumptie stimuleren via de selectie van beursgenoteerde bedrijven voor het Triodos Beleggingsuniversum.

In Europa is de markt van biologische producten in 2012 met ongeveer 6 % gestegen. De consumenten in de EU hebben bijna 21 miljard euro besteed aan biologische voedingsmiddelen. Sommige markten vorderen natuurlijk sneller dan andere. In Nederland bijvoorbeeld steeg de verkoop van biologische voedingsproducten in 2012 met meer dan 10 % en in 2013 met ruim 5 %. In de Verenigde Staten bedroeg de stijging in 2013 11 % . Ten minste drie factoren verklaren de toegenomen vraag naar producten uit de biologische landbouw.

Bewuste consumenten

Door de vele voedingsschandalen, van de (Belgische) dioxinecrisis in 1999 tot de recente affaire rond lasagne met paardenvlees in Europa, heeft het vertrouwen van de consumenten een flinke deuk opgelopen. Zij roepen dan ook om een grotere traceerbaarheid van de producten. Ook maken zij zich meer zorgen over de kwaliteit, de versheid en de smaak van voedingsmiddelen, en over het dierenwelzijn. Zij geven steeds vaker de voorkeur aan streekproducten, verwerpen het gebruik van pesticiden en wantrouwen genetisch gemodificeerde organismen. Biologische voeding voldoet aan al die eisen .

Grotere keuze van biologische producten

De gigantenen uit de voedingsmiddelenindustrie hebben de handschoen opgepakt. De meesten van hen hebben inmiddels ook biologische producten in hun assortiment opgenomen. Iedere maatregel om dat assortiment uit te breiden kan dus een grote impact hebben op de hele sector.

Een beslissende rol voor de supermarkten

De supermarkten kunnen een belangrijke rol spelen om het publiek te sensibiliseren voor biologische voeding. In Europa zijn die verantwoordelijk voor 50 % tot 75 % van de verkopen van biologische voedingsproducten. De prijzendruk die traditioneel door de supermarkten op de levensmiddelenproducenten, de landbouwers en de veehouders wordt uitgeoefend, is echter een probleem. Diezelfde kwestie speelt ook in de biologische sector. Het enige verschil is hier dat een lagere prijs tegelijk ook helpt de vraag naar dit type producten te vergroten. Er moet dus een billijk evenwicht worden gevonden tussen toegankelijke prijzen voor de consumenten en eerlijke opbrengsten voor de landbouwers en verwerkers. Triodos Research is zich bewust van deze gevoelige problematiek en blijft de benadering van supermarkten wat dat betreft met zorg evalueren.

Impact op het Triodos Beleggingsuniversum

Triodos Research heeft moeite om in de sector grote namen te vinden die in aanmerking zouden kunnen komen voor het Triodos Beleggingsuniversum. De voornaamste reden daarvoor is dat zij niet aan de minimale vereisten voor het gebruik van genetisch gemodificeerde organismen (GGO) voldoen. Twee kleinere bedrijven die zich (bijna) uitsluitend op biologische voeding toeleggen hebben de selectie wel gehaald: Royal Wessanen in Nederland en WhiteWave Foods in de Verenigde Staten, dat in het verleden het bekend Belgische merk Alpro overgenomen heeft.

In de sector van de supermarkten onderscheiden twee ondernemingen zich heel duidelijk. Zij maken deel uit van het Triodos Beleggingsuniversum. De eerste is Colruyt, die in 2001 de supermarktketen Bio-Planet lanceerde. Een andere trendsetter vinden we aan de andere kant van de Atlantische Oceaan: Whole Foods Market. Dat bedrijf uit Texas is de grootste distributeur van natuurlijke en biologische producten in de Verenigde Staten.

1 Triodos Research is een afdeling van Triodos Investment Advisory & Services, een 100 % dochteronderneming van Triodos Bank nv.

Wat vindt u van "Voeding: bio wint terrein"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.

Eric Schepens 4 jaar geleden

Ik dacht dat ook Hain CElestial Group deel uitmaakte van dit selecte clubje omdat het opgenomen is in het Triodos Sustainable Pioneer Fonds (Fund). Misschien is de rol/taak van

Eric Schepens 4 jaar geleden

van Triodos Beleggingsuniversum niet verbonden aan de selectie van bedrijven voor het Triodos Sustainable Pioneer Fund?