Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

80 vierkante meter schoonheid

Gunther Broucke, intendant van Brussels Philharmonic, is overheidsmanager van het jaar 2016

Gunther Broucke, intendant van Brussels Philharmonic, is overheidsmanager van het jaar 2016

Sinds vorige maand is Brussels Philharmonic kredietklant bij Triodos Bank. In dezelfde maand kreeg intendant Gunther Broucke van de Vlaamse Vereniging voor Bestuur en Beleid (VVBB) de onderscheiding ‘Overheidsmanager van het jaar 2016’. Karma? Wie weet.

Als hoofd van zowel het orkest als het Vlaams Radio Koor zag hij zijn stal eerder in de prijzen vallen. Een hoogtepunt was de Oscar voor de compositie die Ludovic Bource schreef bij de stille film ‘The Artist’, uitgevoerd door Brussels Philharmonic. De VVBB koos voor de laureaat omwille van “(…) het boeiende, moeilijke, maar ook innovatieve proces dat hij met Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor de voorbije tien jaar heeft afgelegd.”

 

Een opsteker voor Brussel

 

Hoe belangrijk is deze bekroning voor u?

Gunther Broucke: “De onderscheiding was vooral een verrassing. Je staat niet stil bij die dingen, maar doet gewoon je werk. Fijn als dat wordt opgemerkt en uiteraard is het op persoonlijk niveau strelend, maar ik ben toch vooral blij om twee andere redenen. Enerzijds het feit dat de prijs naar een culturele onderneming gaat. De sector verdient dat. Het is niet altijd duidelijk voor iedereen dat culturele organisaties ook bekwame ondernemers en bestuurders nodig hebben. Anderzijds dat de VVBB een Brusselse organisatie uitkoos. Na de aanslagen van 22 maart vorig jaar is dit een opsteker voor onze hoofdstad.”

Is het werk van de culturele ondernemer moeilijker dan tien of twintig jaar geleden? Hoe overleef je als culturele speler in het huidige landschap?

GB: “Ik val niet mee ten prooi aan de nervositeit die nu heerst in de sector. Een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Vergelijk het met de files: je staat niet in de file, je bent de file. Net zo is het met het orkest. Onze musici en medewerkers zitten niet in Brussels Philharmonic, ze zijn het orkest.

Naar anderen wijzen als de dingen niet rooskleurig verlopen lost niets op. Uitspraken als ‘vechten tegen de bierkaai’ slaan nergens op. Wie is dat, de bierkaai? Ja, het traject is niet altijd gemakkelijk en we testen voortdurend de grenzen van onze eigen weerbaarheid af. Maar we zijn verantwoordelijk voor onze eigen relevantie en geloofwaardigheid. ‘Goed spelen’ is niet genoeg. Wij streven naar uitmuntendheid. Aan het einde van de dag wil je het beste product afleveren dat je kan.”

“Als je de waarde voor een samenleving niet kan zien in een internationaal project dat schoonheid creëert voor iedereen, dan zal je ze nergens vinden.”

Gunther Broucke

Subsidies en additionele financiering

 

“Wat niet wegneemt dat ik vind dat subsidies absoluut geoorloofd zijn. Waar ik wel nerveus van word, is het concept ‘alternatieve financieringsmogelijkheden’. Ik heb daar met Sven Gatz veel gesprekken over gehad. Ik noem het liever ‘additionele financieringsmogelijkheden’. De eerste omschrijving heeft de connotatie dat, eenmaal een alternatief is gevonden, de overheid zich mag terugtrekken. Maar onze organisatie is een institutioneel kind van Vlaanderen. Vlaanderen is daarom ook verantwoordelijk voor ons welzijn. Als wij het goed doen en creatief en ondernemend genoeg zijn om bijkomende financiering te vinden, dan verdienen we een pluim. Dat kan de overheid toch alleen maar toejuichen? Het mag geen reden zijn om ons aan ons lot over te laten. Nu gebruikt Minister Gatz de term ‘aanvullende financiering’. Dat is al beter (lacht).

Ik zie daar overigens nog vele mogelijkheden. Zo zou het systeem van de tax shelter ook kunnen worden toegepast op persoonlijke vermogens. Al dat particuliere spaargeld staat nutteloos op de rekening, terwijl wij er zulke prachtige dingen mee zouden kunnen doen.”

De VVBB reikte u de prijs uit als blijk van waardering voor ‘het boeiende, moeilijke maar ook innovatieve proces dat hij met Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor de voorbije 10 jaar heeft afgelegd’, maar ook omwille van uw ‘politiek overleg’. Wat moeten we daaronder begrijpen?

GB: “Dat kan u misschien beter aan de VVBB vragen (lacht). Maar het is inderdaad een belangrijk aspect van mijn dagelijks werk. Wij zijn een orkest van de Vlaamse Gemeenschap, dat wil zeggen dat iedereen eraan bijdraagt. Het Vlaams Parlement, de Commissie Cultuur, de samenleving. Ik probeer alle partijen altijd wel zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Die dialoog is van groot belang.”

 

Een kantoor van één vierkante meter

 

Welke plaats dicht u de cultuur toe in onze samenleving?

GB: “Dat illustreert een project als Brussels Philharmonic perfect. Wij zijn een orkest met wel 19 nationaliteiten. Onze 80 à 90 musici zitten elke dag samen om te repeteren. De werkplek van een orkestmuzikant is 1 vierkante meter groot, zonder ramen en hijzelf is omringd door meer dan 80 anderen, ook allemaal op hun vierkante meter. Stel je voor dat dit jouw werkplek is. En toch, wat ze op die plek creëren…

Iedereen zou eens plaats moeten nemen op een stoel in een orkest. Wat je dan voelt gebeuren, is heel moeilijk te beschrijven. Je voelt de musici tijdens het spelen met elkaar communiceren via hun adem, met hun lichaam, ieder op hun eigen vierkante meter en toch samen. Het is een heel esthetische ervaring. Als je de waarde voor een samenleving niet kan zien in een internationaal project dat schoonheid creëert voor iedereen, dan zal je ze nergens vinden.”

 

“De identificatie van een partner met zijn eigen project is cruciaal. Dat is ook de reden waarom wij nooit anonieme sponsoring aanvaarden. Ik verwacht van al onze partners integriteit, ook van onze bank.”

Gunther Broucke

Voor Triodos Bank is cultuur een belangrijke sector waar we in zullen blijven investeren. Is het omgekeerd ook zo? M.a.w. wat motiveerde uw keuze voor Triodos?

GB: “Er is de puur technische kant: wat kan een financiële partner bieden? Als ik een dirigent zoek, moet die kunnen dirigeren. Onze vrachtwagenchauffeur moet kunnen rijden. Hetzelfde vraag ik van mijn bank. Tot zo ver was Triodos Bank geslaagd.

Daarnaast worden dit soort keuzes ook steeds belangrijker. Fijn dat Triodos Bank ons wil financieren omdat ze vinden dat we mooie muziek maken, maar dat is niet genoeg. Voor mij is het een absolute must dat een partner niet alleen in ons gelooft, maar ook in zichzelf. De identificatie van een partner met zijn eigen project is cruciaal. Dat is ook de reden waarom wij nooit anonieme sponsoring aanvaarden. De relatie tussen een investeerder, zijn geld en het project moet dieper gaan dan het product alleen. Ik verwacht van al onze partners integriteit, ook van onze bank. Dat vinden wij wel bij Triodos Bank.”

 

www.brusselsphilharmonic.be

 

Foto orkest: Bram Goots

Portret Gunther Broucke: Marcel Lennartz

 

 

 

Wat vindt u van "80 vierkante meter schoonheid"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.