Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

Cultuur 2.0: weg met drempels en passiviteit

Tijd voor participatie, interactie en durf

Tijd voor participatie, interactie en durf

Zouden we kunnen overleven zonder cultuur? Een vraag die temidden van het Gentse Feesten-gedruis bijna te dwaas lijkt om te beantwoorden. Toch zijn er nog altijd heel wat mensen die de weg naar cultuur niet vinden. Of kunstenaars waarvoor de poort van het cultuurhuis maar niet open gaat. De vijfde Tafelklap bracht verschillende cultuurliefhebbers samen in de kantoren van Triodos Bank voor een klapke over cultuur.

Er valt meteen een cijfer op tafel: 75% van de Vlamingen doet elk jaar op de een of andere manier iets cultureels. “Is er dan een debat nodig?”, vraagt moderator Greet Samyn zich af. Voor Franky Devos, algemeen coördinator van Kunstencentrum Vooruit, is het duidelijk: op Europese schaal zijn we nog steeds een voorbeeld. “Het is geweldig hoe Vlaanderen als kleine gemeenschap op internationaal vlak op zo’n vooruitstrevende manier aanwezig is. Maar die 75% betekent ook nog altijd dat 25% van de Vlamingen niet een keer per jaar naar een cultuurvoorstelling gaat.”

 

Financiële drempels

Vaak gaat het om mensen in armoede of mensen met een migratieachtergrond die zich niet meteen aangesproken voelen tot het aanbod. Maar ook alleenstaanden die geen zin hebben om op hun eentje naar een kunstencentrum te gaan, klinkt het. Wat moet er dan gebeuren om hen over de streep te trekken? “Ik denk niet dat de culturele sector armoede kan oplossen”, zegt Devos. “Maar we kunnen er wel een rol in spelen. De Vooruit is bijvoorbeeld de grootste gebruiker van de UiTPAS, waarbij je 20% van de basisprijs betaalt. Op die manier proberen we de financiële drempel al weg te werken.” Maar ook publiekswerking speelt een belangrijke rol. “Vier op de tien mensen die in de omgeving van Vooruit wonen, zijn alleenstaand. Die mensen bereik je niet met louter communicatie. We hebben nu iemand die daar specifiek rond werkt en probeert om mensen elkaar te laten ontmoeten en om groepjes te creëren van gelijkgezinden.”

 

Interactie met het publiek

Zoals elke organisatie, is een cultuurcentrum ook voortdurend aan bezinning toe, vindt Devos. “We gaan op dit moment nog te veel uit van de traditionele gedachte dat het publiek een kaartje koopt en passief in de zaal gaat zitten. Vandaag wil het publiek actief kunnen interageren met wat er gebeurt op het podium. Je ziet daarin een grote verschuiving.” Frank, lid van het Gentse kunstenaarsduo Robbert&Frank/Frank&Robbert, treedt Devos hierin bij. “Denk ook aan de digitalisering. Wij zijn actief op social media en posten geregeld vragen of krijgen spontaan zaken toegestuurd die ons kunnen inspireren. We merken dat mensen zin hebben om actief te participeren. Op die manier kunnen we zieltjes winnen en verlagen we ook drempels.”

En hoe zit het met de makers zelf? Ervaren zij drempels? Een vrouw uit het publiek die zelf kunstenaar is, werpt op dat programmatoren nog te vaak in een cocon zitten.

“Het is soms echt een gevecht om ergens binnen te geraken.”

Frank, van het kunstenaarsduo ‘Robbert & Frank Frank & Robbert’

Ook Frank ondervond dat al: “De tijd dat cultuurhuizen op je zitten te wachten, is voorbij. Het aanbod is immens. Je moet vandaag zelf het initiatief nemen en misschien ook wel de arrogantie hebben om de aandacht op te eisen, zelfs los van een cultuurhuis met performances of expo’s op straat.”

Devos begrijpt die kritiek. “Eigenlijk wordt de traditionele job van programmator uitgehold. We moeten bijvoorbeeld meer en meer gaan luisteren naar de achttienjarige die zich volledig heeft verdiept in een niche-muziekgenre. Je moet eigenlijk voortdurend scouten. Zo slaag je erin een ander en nieuw publiek binnen te halen en andere kunstenaars ook een stem te geven.”

Iedereen rond de tafel is het erover eens dat daar ook voor lokale cultuurcentra een belangrijke taak is weggelegd. “Zij programmeren nog te vaak een populair aanbod met bekende artiesten of kunstenaars om zeker te zijn van de ticketverkoop”, zegt Devos. “Maar je moet ook durven. Soms hoor ik dan: ‘Ja, maar in onze gemeente of stad is er geen publiek voor dans.’ Natuurlijk is daar een publiek voor.”

“Je moet blijven investeren en triggeren, dan bouw je dat op. Mensen worden ook niet zomaar met een goesting voor dans geboren. Je moet hen blijven verrassen en prikkelen.”

Franky Devos, algemeen coördinator van Vooruit

Photo: Lies Warlop

Wat vindt u van "Cultuur 2.0: weg met drempels en passiviteit"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.