Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Duurzaam innoveren

Design met een verhaal

Rewind verzoent ecologie en esthetiek

Rewind verzoent ecologie en esthetiek

Kasten uit sloophout of tassen uit gerecycleerde dekzeilen: wie rondkijkt in designwinkel Rewind ontdekt de wondere mogelijkheden van hergebruik. Achter elk product schuilt een verhaal. ‘‘Esthetiek en ecologie gaan heel mooi samen.’’

Voor ze Rewind openden, volgden de zaakvoerders Liesbeth Wouters en Stijn Gilles een divers parcours. Gilles werkte eerder mee aan de productie van films en reclamespots. Wouters kwam na een opleiding mode in de modewereld terecht. “Het is een harde en onzekere wereld. Na vijf jaar was ik toe aan iets anders”, vertelt ze. “Ik wilde graag iets zelfstandig doen en toen ik in Rotterdam een conceptwinkel rond hergebruik zag, is het idee voor Rewind ontstaan.”

In 2009 opende het koppel hun winkel in de Riemstraat in Antwerpen. Niet veel later volgde de Rewind Webshop.  Hun eigen kledingmerk voor baby’s en kinderen, Mevrouwtje&Meneertje, had zo veel succes dat  in 2012 al een tweede winkel de deuren opende: Rewind Kids.

Strak én strikt

“Veel mensen linken ecologie aan ambachtelijke producten of bricoleerwerk. Ze zijn verrast om te zien hoe strak onze producten zijn”, vertelt Gilles. “Esthetiek en ecologie gaan heel mooi samen. Het is verrassend wat er allemaal bestaat. We blijven maar mooie dingen vinden, ook al zijn onze selectiecriteria heel strikt.”

Rewind verkoopt voornamelijk producten van hergebruikte materialen, zoals kasten uit sloophout, speelgoed uit gerecycleerde melkflessen, fruitschalen gemaakt van oude magazines of tassen van kleurrijke vrachtwagendekzeilen. Producten die niet uit gerecycleerd materiaal bestaan, zijn allemaal ecologisch of fair trade.

 

“Veel mensen denken bij ecologie aan bricoleerwerk, en zijn verrast hoe strak onze producten zijn.”

Stijn Gilles, Rewind Design

 

“Het is leuk om mooie creaties te verkopen en aan je klanten een even mooi verhaal te kunnen vertellen over hoe ze tot stand gekomen zijn”, zegt Wouters. Rewinds keuze voor hergebruik gaat verder dan het aanbod in de winkel. De winkelzakjes zijn gemaakt van oude kranten, bestellingen via de webshop worden verzonden in hergebruikte dozen, en de cadeauverpakking is gemaakt uit overschotten van posters van een drukkerij in de buurt.

Studentenexpo’s

“Toen we met onze winkel begonnen, was het een nieuw concept, maar we hadden het gevoel dat het publiek er klaar voor was”, zegt Wouters. “Ook bij de jonge generatie ontwerpers merk je een grote interesse in ecodesign”, vult Gilles aan. Rewind steunt kleine ontwerpers die hun producten willen verkopen en organiseert in de winkel expo’s rond hergebruik waar ook studenten hun werk kunnen tentoonstellen.

“Het is geen hype”, vertelt Gilles. “Ook grote bedrijven beginnen het nut van hergebruik in te zien.De volledige designwereld zou mee op de kar moeten springen. Waar we naartoe moeten, is de combinatie van technologie en design, zoals 3D-printen. Daar zit een enorm potentieel in om de afvalberg te verminderen. Er zijn veel mogelijkheden, we moeten het gewoon doen.”

WWW.REWINDDESIGN.BE

Tekst & foto’s: Lisa Develtere

MEVROUWTJE & MENEERTJE

Voor de allerkleinsten lanceerde Rewind Kids de eigen kledinglijn Mevrouwtje & Meneertje. Op de T-shirts, broekjes, kruippakjes en slabbetjes staan tekeningen van kinderen. “We organiseren regelmatig tekenwedstrijden waar drie of vier winnende tekeningen uitgekozen worden. Ondertussen hebben we al een dertigtal designers.” De kinderkledij bestaat uit 100 procent biokatoen, geverfd met waterdragende inkten. Een deel van de opbrengst gaat naar het Kinderkankerfonds.

Triodos Bank heeft een krediet verleend voor de aankoop van de voorraad kinderkleren. Eerder financierde de bank al de inrichting van de Rewind-winkel. Bekijk hier welke winkels Triodos Bank nog financiert.

 

Wat vindt u van "Design met een verhaal"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.

7 tips voor een duurzame kerst | De Kleur van Geld: Triodos Bank België 6 maanden geleden

[…] zijn zo veel duurzame cadeaus om uit te kiezen. Van duurzaam design en kleding tot lekkere biobiertjes. Verantwoord ondernemen zit in de genen van Triodos én in die […]