Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

Duurzaam shoppen: bestaat het echt?

Dag 2 van de Triodos Tafelklap op de Gentse Feesten, en we zetten meteen in op een controversieel thema: duurzaamheid in de mode-industrie. Zijn mensen zich bewust van hoeveel ze kopen, en nog belangrijker, wat ze juist kopen? Rond de tafel twee ware powerladies in de industrie: Sylvie Van Acker, Sustainability Manager bij H&M, en Olga Van Genechten van eco fashion store Supergoods.

Eerst de resultaten van een peiling, uitgevoerd aan de tafel van Tafelklap: maar liefst 60 procent van de gasten vindt dat we te weinig betalen voor onze kledij.

“Duurzaamheid, dat is iets voor hippies en geitenwollensokken. Duurzaam, dat is duur. Dat zijn vooroordelen waar we nu mee zitten,” stelt Olga Van Genechten van Supergoods vast. “En dat is waar wij verandering in willen brengen.” Mode die duurzaam, aantrekkelijk én betaalbaar is, het komt steeds meer op de markt. En ondanks de merkgevoeligheid van consumenten, is er wel een verandering in de mentaliteit. “Mensen zijn effectief bereid om meer geld te betalen”, zegt Sylvie Van Acker van H&M.

“Het aandeel van duurzame collecties, zoals CONSCIOUS bij H&M, neemt jaarlijks toe, maar er is nog veel meer potentieel.”

Sylvie Van Acker van H&M

“Kopen de mensen niet gewoon te veel kleren?” vraagt Olga Van Genechten zich luidop af. Daar reageert het publiek dan weer op met een andere vraag: “Ligt het probleem bij de consument of bij de productie? Vroeger waren er alleen een winter- en zomercollectie, nu heeft een winkel tot wel zes verschillende collecties. Daardoor produceer je toch meer dan in principe nodig is?”, luidde het. Het is voor de meesten onder ons wel een bekende situatie: je koopt een mooie trui, draagt deze een paar keer, en dan ligt hij daar gewoon op een schap in je kast, tussen de andere kleren die je niet meer draagt. Toch koop je tijdens de solden een nieuwe trui. “Veel mensen kopen dingen die ze eigenlijk niet nodig hebben“, stelt Olga Van Genechten vast. “Ik stuur deze mensen dan ook weer naar huis. Vaak komen ze op langere termijn wel terug voor iets anders. Dat is waar ik voor ga: die lange termijn. Kledij wordt niet rot zoals een tomaat. Groenten afprijzen opdat mensen het toch nog zouden kopen voor het slecht wordt is te verantwoorden, maar kledij wordt niet zomaar slecht.”

 

Duurzaam kopen doe je zo!

Om het ‘klapke’ mooi af te ronden, gaven de dames nog enkele tips aan het publiek om op een duurzame manier kleren te kopen.

  • Denk na over wat je echt nodig hebt. “Je moet bij jezelf gaan denken: wat heb ik al, en wat past daarbij?” zegt Olga Van Genechten.
  • Kijk na of het kledingstuk gemaakt is uit duurzaam materiaal. “Check het label”, raadt Sylvie Van Acker aan. “Daarin kan je meestal zien of iets gemaakt is van duurzaam of gerecycleerd materiaal, of niet.”
  • Onderhoud je kledij goed. “Je hoeft je bloesje niet elke keer te wassen en strijken. Hang het bijvoorbeeld eens uit”, stelt Sylvie Van Acker. “Zo gaan je kleren langer mee.”
  • Denk aan het einde van de rit wat je met je kledij gaat doen. “Breng het naar de kringloopwinkel, recycleer het, of geef het weg”, klinkt het rond de tafel. “Nu gooien de mensen veel te gemakkelijk hun kleren gewoon weg. Dat is echt zonde.”

 

Heb je zin om zelf een project op te starten?

Triodos Bank financiert duurzame winkeliers die niet enkel naar winst streven maar ook aandacht hebben voor sociale en ecologische waarden. Het kan gaan over speciaalzaken met traditionele producten zoals duurzame kledij of speelgoed, maar ook over leveranciers van meer specifieke producten en diensten. Neem gerust contact op met onze gespecialiseerde medewerkers. Ze beantwoorden graag al jouw vragen.

 

Photo: Lies Warlop

Wat vindt u van "Duurzaam shoppen: bestaat het echt?"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.