Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

Biowinkels van klanten en producenten

Färm: waar je écht bent wat je eet

Färm: waar je écht bent wat je eet

Färm is een samenwerkingsverband van biowinkels met een zo duurzaam mogelijk productaanbod onder meer afkomstig van fair trade, lokale bedrijven en familiebedrijfjes. Maar färm is meer dan alleen biologische winkels. Het is een coöperatie van producent tot consument, waardoor de afstand tussen klant en fabrikant wordt verkleind. Zij zorgen er samen voor dat het voedsel in onze samenleving relaties versterkt en iedereen zich op een zo duurzame en smaakvolle wijze kan voeden.

 

Alexis Descampe, CEO bij färm.coop geeft uitleg bij het project: “Onze visie is om mensen weer met elkaar te verbinden via hun voedsel. We willen voedsel gebruiken om betekenis te geven in de maatschappij. De agrovoedingsindustrie is vandaag eerder een financiële industrie dan een stevige basis voor de menselijke samenleving.”

Een winkel is een plek waar mensen die verbinding kunnen maken. De producten zijn dan een communicatiemiddel tussen de consument en de producent die al zijn expertise en passie aanwendt om een product te maken dat met plezier gegeten wordt.

“Toen we in 2009 begonnen, waren we ons er van bewust dat mensen die biologische producten eten uitermate begaan zijn met de wereld, met impact op het milieu en impact door de mens. Zij vormden ook de inspiratie voor de oprichting van ons bedrijf.”

Coöperaties vinden elkaar

Vind färm in uw buurt: www.farmstore.be foto©vincent duterne

Färm werkt volgens commerciële inkoopprocedures met producenten en coöperaties. “We wilden deze relaties uitbouwen en van färm een middel maken om veerkrachtige industrieën te bouwen. Dat doen we door effectieve samenwerkingen met producenten aan te gaan.”

Agribio is daar een goed voorbeeld van. Dat is een coöperatie van graanproducenten in Wallonië, die het graan ook zelf malen. Zij maken op de boerderij hun eigen meel. In 2016 bundelden ze de krachten met färm in een 50/50-coöperatieve bakkerij. Die coöperatie maakt al het brood dat je in de färm-winkels vindt, maar ook dat van andere winkels die dit 100% natuurlijke en biologische brood zonder andere toegevoegde producten dan bloem, water en zout willen verkopen.

Een volgende stap is de oprichting van nieuwe productiesectoren op een manier die meer impact heeft voor vlees, zuivelproducten, graanproducten en tuinbouwproducten.

Iedereen kiest mee

Om ervoor te zorgen dat de producten die we in de färm-winkels verkopen zo doordacht mogelijk zijn en optimaal gericht op de markt, hebben we een merkencommissie opgesteld. Hieraan kunnen alle werknemers deelnemen om producten en merken voor het färm-assortiment te kiezen. De producten voldoen aan een uiterst strategische reeks vereisten die zijn vastgelegd in ons productcharter en waarmee onze waarden worden omgezet naar de werkelijkheid.

Het gaat dan om vereisten zoals fair trade, biologisch, lokale producten, directe producten, bedrijfsgrootte, of een product afkomstig is van een familiebedrijf of niet, enzovoorts. Al die vereisten zien we terug in de merken die door de werknemers voor de färm-winkels worden aangedragen in een participatieve en eerlijke procedure.

Samenwerking met Triodos Bank

Alexis Descampe: “Dankzij de samenwerking met Triodos Bank hebben we het aantal verkooppunten kunnen vergroten. Zij financiert al onze aanvragen met enthousiaste ondersteuning. Er is een onderlinge vertrouwensband ontstaan tussen onze twee organisaties. En de associatie tussen färm en Triodos Bank laat ook zien dat duurzaamheid voor ons altijd vooropstaat. Ik zie het dan ook als een echt partnerschap, dat we samen verder versterken. Een interessant onderdeel en gemeenschappelijk kenmerk van Triodos Bank en färm is de keuze van producten. Färm kiest haar producten en producenten met een zelfde zorgvuldigheid als waarmee Triodos kiest in wie zij belegt of wie zij financiert.”

 

 

Terugkeer naar vakmanschap

De manier waarop de coöperanten färm besturen heeft een invloed op de sector. “Het is interessant om te zien dat leveranciers en producenten steeds vaker willen bouwen aan veerkrachtige en duurzame ondernemingen, naarmate ze verder bij ons netwerk betrokken raken. We kunnen veel betere contracten met ze afsluiten. Het gaat ons met name om het ontwikkelen van milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde specificaties waarmee de maatschappelijke impact van biologisch en duurzaam voedsel steeds verder wordt vergroot.”

Producenten willen niet langer een instrument zijn voor de massaproductie en industrialisering van voedsel; ze willen weer vakmanschap toepassen in de producten zelf en de productie ervan. “Het is uitermate opwindend om deze producenten de kans te bieden om hun bedrijf, hun passie en hun waarden verder te ontwikkelen binnen de färm-coöperatie.”

Winkel aan het werk

Als een färm-winkel wordt geopend, zijn er twee soorten impact. Ten eerste zijn de lokale klanten blij met een verkooppunt op menselijke schaal waar de band met de winkelier belangrijk is, waar nog medewerkers aanwezig zijn die de klanten en hun gewoonten kennen. Er wordt als het ware een familieband met de winkelier in ere hersteld.

“Ik ben van mening dat iedereen in zijn of haar dagelijkse werk ook op zoek is naar betekenis, onafhankelijk van het werk dat hij of zij doet,” zegt Alexis Descampe. “Daar ligt een mooie uitdaging. Het is niet altijd makkelijk om de realiteit te verbinden met zinvol werk op een dagelijkse basis, op het land, in de winkel of op kantoor. Het is onze ambitie dat elke dag, elke handeling op het werk gedreven moet zijn door iets sterkers, iets groters, iets dat meer verbinding creëert tussen de verschillende betrokken partijen, of dat nu collega’s zijn of producenten die uiteindelijk partners worden. Ons doel is om via de färm-coöperatie weer aansluiting te vinden in de maatschappij, dankzij voedsel als basis van ons gehele systeem.”

Met het areaal biologische landbouwgrond dat in 2016 door Triodos Bank en Triodos Investment Management werd gefinancierd, kon in 2016 het equivalent van 32 miljoen maaltijden worden geproduceerd, oftewel voldoende voedsel om 29.000 mensen een jaar lang te voorzien van biologisch voedsel (2015: 30.700).

Triodos Bank en Triodos Investment Management financierden samen circa 33.000 hectare biologische landbouwgrond in heel Europa. Dit komt overeen met één stuk landbouwgrond ter grootte van een voetbalveld per 12 klanten, waarbij elk ‘voetbalveld’ 580 maaltijden per jaar produceert. Meer cijfers in het online jaarverslag.

Wat vindt u van "Biowinkels van klanten en producenten"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.

Hennie Somsen 5 maanden geleden

Interessant, maar het zou nog beter zijn indien er ook adressen gegeven weren waar deze winkels te vinden zijn.

Reactie op Hennie Somsen
jan ruts 5 maanden geleden

helemaal eens met Hennie Somsen

Reactie op Hennie Somsen
Triodos Bank 4 maanden geleden

Beste Hennie Somsen,
Dank voor uw reactie. Wij waren inderdaad vergeten een link toe te voegen. Dat is bij deze rechtgezet.
Vriendelijke groet.