Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

Film en financiering: de horizonten van Wrong Men

Cinema in het vizier

Cinema in het vizier

Acteurs en regisseurs laten zich van hun mooiste kant zien op de trappen van het Palais des Festivals in Cannes, maar de Croisette is ook een verplicht nummer voor producenten. We praten over film met Benoit Roland, producent en oprichter van productiehuis Wrong Men.

Hij is een beetje artiest en een beetje manager: de filmproducent. Je vindt hem in de coulissen, ver van de rode loper en de paparazzi. Zijn rol mag dan discreet zijn, de productieleiding van een audiovisueel werk is wel cruciaal. Hij coördineert het artistieke team tijdens de verschillende productiefasen van de film: casting, promotie, locaties zoeken, draaiperiode en montage. We praten over film met Benoit Roland, producent en oprichter van Wrong Men.

“Ik heb handel gestudeerd, maar wilde altijd al in de cultuur werken. Dankzij een ervaring in een filmproductiehuis en een aantal inspirerende ontmoetingen met kunstenaars kon ik stapsgewijs mijn eigen productiehuis oprichten.”

 

PARASOL, a film by VALÉRY ROSIER, produced by Wrong Men

Wrong Men werd in 2012 in Brussel opgericht. De naam komt van Alfred Hitchcock’s film The Wrong Man. Het productiehuis richt zich niet op een specifiek genre, maar kiest projecten met het hart. Projecten die de wereld op een originele en eigentijdse manier beschrijven. En die strategie werkt: Wrong Men nam twee Magritte du Cinéma’s mee naar huis voor hun film Parasol.

Vandaag maakt Wrong Men vooral langspeel- en kortfilms en politieke documentaires. Hun creaties prijken op de affiche van talrijke Belgische en buitenlandse festivals. Dat was recent nog het geval voor Pilgrimage op het Brussels Short Film Festival met Rémi Allier en op het Tribeca Film Festival in New York. Wrong Men mag trots zijn op de brede en kwalitatieve verspreiding van zijn films.

“Het is heerlijk als je werkt om middelen te vinden voor artiesten die je bewondert. Niet alleen omdat cultuur essentieel is voor de samenleving. Met onze films doen we mensen buiten komen, elkaar ontmoeten, met elkaar praten en nieuwe horizonten opzoeken.”

 

PARASOL, a film by VALÉRY ROSIER, produced by Wrong Men

Films produceren is zowel artistiek als financieel een uitdaging. Het artistieke luik laten we liever over aan meer geïnspireerde geesten. Voor het financiële gedeelte zijn wél al oplossingen bedacht. De tussenkomst van een bank kan een eerste antwoord zijn. Wrong Men klopte aan bij Triodos Bank.

“Als ondernemer ben ik het gewoon om met geld en banken om te gaan. Een productiehuis is per definitie met grote bedragen in de weer. Maar goed dus dat er banken zijn! Triodos is wel de enige bank die een absolute maatschappelijke meerwaarde erkent in cultuur. Dankzij de bank kon ik risico’s nemen die anders buiten mijn bereik waren gebleven en kon ik vooruit komen.”

Nog een financiële oplossing is de taxshelter. Sinds 2004 kunnen ondernemingen die in een audiovisuele productie investeren genieten van een fiscale vrijstelling van 150% van het geïnvesteerde bedrag. Anders gezegd gaat het om een operatie die de productie van werken stimuleert door ondernemingen aan te sporen in film te investeren.

“Vandaag genieten alle cinematografische producties van financiering via de taxshelter. Het systeem brengt nog heel wat complicaties met zich mee, maar het biedt ook mogelijkheden die je niet kan laten liggen.”

Benoit Roland is danig overtuigd van het nut van de taxshelter voor kunstenaars. Wanneer in januari 2017 het systeem toegankelijk werd voor de podiumkunsten, richtte hij daarom prompt een coöperatie op om theatermakers die er gebruik van willen maken te adviseren en begeleiden.

“Met Coop Asbl informeren we kunstenaars en producenten in de podiumkunsten over de mogelijkheden en oplossingen van de taxshelter. Daarnaast zijn we een tussenpersoon voor theatermakers en investeerders. De eerste contracten zijn intussen getekend.”

 

Kunst en cultuur

Onder cultuur rekent Triodos Bank alle vormen van creatieve expressie die mensen en de samenleving als geheel inspireren, verrijken of hun ontwikkeling bevorderen. Bent u een ondernemer in de culturele sector? Neem dan contact op met onze cultuurspecialisten :

www.triodos.be

T: +32 (0) 2 549 28 14

credits@triodos.be

Wat vindt u van "Film en financiering: de horizonten van Wrong Men"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.