Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Ontmoeting

Geen hulp, maar handel

ECOM helpt mee de cacaomarkt te veranderen.

ECOM helpt mee de cacaomarkt te veranderen.

ECOM Agroindustrial Corporation Ltd. verandert in een snel tempo de cacaomarkt. Het bedrijf is actief in grondstoffenhandel en –verwerking en werkt aan een nieuwe manier van zakendoen. Hoofd van de afdeling Afrika – Cocoa Rahul Gopinath legt uit: “Duurzame verandering kan alleen op een economische basis.”
Rahul Gopinath is verantwoordelijk voor de Afrikaanse cacao-activiteiten van ECOM, met voornaamste markten in Ghana, Ivoorkust, Kameroen en Nigeria. Hij is ook een van de drijvende krachten achter de verschuiving van de aanpak van het bedrijf naar een waar de boer centraal staat. “ECOM heeft zich ontwikkeld  van cacao-, koffie- en katoenhandelaar tot inkoper van diezelfde producten. Daardoor hebben we nu een sterkere band met individuele boeren.”

 

Certificaten

De cacao-industrie is de afgelopen jaren erg veranderd. Chocolademakers stonden steeds meer onder druk van consumenten, NGO’s en politieke groeperingen om duurzame ruwe materialen te ontginnen. Cacao is een product met een zeer lange industriële keten. Daarom is cacao moeilijk traceerbaar en duurzaam te maken.
Het gevolg is dat veel chocolademakers de certificering van ruwe materialen nauw in het oog houden. Hoewel Rahul beaamt dat certificering een goede ontwikkeling is, gelooft hij dat een duurzaamheidslabel een doekje voor het bloeden is zolang geen rekening wordt gehouden met sleutelfactoren: “Onze ontwikkelingscentra voor boeren zetten agronomen in die trainingen geven en  onderzoek opzetten. Ze stellen verbeterde planten ter beschikking aan de boeren en bieden toegang tot financiële diensten zodat boeren daarin kunnen investeren.  Hierdoor kunnen  kleinere boeren zowel duurzaam als winstgevend  produceren. Zo verzekeren we duurzaamheid op lange termijn, los van certificaten.”

“Oplossingen hoeven niet ingewikkeld te zijn – we moeten gewoon binnen een context denken.”

Rahul Gopinath

 

Vanuit het standpunt van de boer

Het nieuwe cacao-vierjarenplan van ECOM bouwt verder op die ontwikkeling. Rahul: “We benaderen de cacaomarkt vanuit het standpunt van de boer. We hebben met de boeren om de tafel gezeten om hun dagelijks leven en de uitdagingen waar ze voor staan te doorgronden.” ECOM identificeerde al snel twee belangrijke problemen. “Om te beginnen gaat in veel gevallen 20% tot 40% van de oogst naar de aflossing van schulden. Boeren moeten dus hard werken om schuldeisers af te betalen,” gaat Rahul verder. De reden daarvoor is eenvoudig: elke vijf of zes jaar sterft er iemand in de familie en de boeren moeten de begrafeniskosten betalen. Die kunnen oplopen tot 2000 dollar terwijl het gemiddelde jaarinkomen van een cacaoboer 1500 dollar is. Om de kloof te dichten en genoeg over te houden om van te leven, lenen de boeren geld uit de informele sector, waar intresten kunnen oplopen tot wel 2% per dag. Dat duwt de boeren de armoede in. Resultaat: de gemeenschap ziet boeren als mensen die hard werken, maar arm blijven. En dat is meteen het tweede probleem. Rahul: “Boer zijn is niet cool. Als je slim bent en je hebt andere opties, dan word je geen boer. Boer worden is iets voor losers.”

Kleine veranderingen, grote impact

Boeren hebben advies en toegang tot financiële diensten nodig om door de vicieuze cirkel te breken en van landbouw de winstgevende activiteit te maken die ze potentieel is. ECOM wil hen die toegang verlenen door hun netwerk van ontwikkelingscentra voor boeren. “Oplossingen hoeven niet ingewikkeld te zijn. We moeten alleen nadenken binnen een context,” gaat Rahul verder. “Neem bijvoorbeeld levensverzekeringen. Dat is een ideaal product om boeren te helpen de kloof te overbruggen als er iemand sterft in de familie. Een kleine premie, geschonken door de chocolademaker – niet meer dan 20 dollar per huishouden – kan resulteren in de nodige uitbetaling en boeren de kans geven om een begrafenis te betalen zonder dat ze geld moeten gaan lenen.”
Rahul benadrukt dat het niet de bedoeling van ECOM is om de boeren afhankelijk te maken van liefdadigheid. “De boeren moeten zelfredzaam zijn en kunnen kiezen. We willen hen actief aansporen om hun uitgaven te budgetteren en ruimte te creëren om te sparen. Op die manier zijn we zeker dat ze met de lening hun zaak financieren, en niet hun (te veel aan) uitgaven dekken. Daarnaast helpen we boeren te investeren in hun eigen pensioenplannen. Niet door geld op een bankrekening te storten – want de meeste boeren hebben geen vertrouwen in banken – maar door teak scheuten te kopen om rond hun boerderijen te planten. Als deze bomen groter worden, zorgen ze voor een natuurlijke barrière tegen gewasziekten die zich van de ene naar de andere boerderij verspreiden. Nog belangrijker is dat de bomen, eens volwassen, een bron van inkomsten kunnen zijn voor het pensioen. Een alternatief is dat boeren coöperatieve vakbonden oprichten en hun eigen pensioen via de vakbond investeren in initiatieven op het vlak van onderwijs en gezondheidszorg in hun dorpen. Gemiddelde opbrengsten uit dergelijke projecten overschrijden de 40%, bovenop de nodige diensten in de gemeenschappen. Kortom, we kijken aan tegen modellen om financiële investeringen voor armen op het platteland op hun kop te zetten, zodat ze steek houden!”

“Als boeren voldoende inkomen halen uit hun land, zullen ze de middelen hebben om arbeiders een behoorlijk loon te betalen en niet moeten terugvallen op kinderarbeid of slavenarbeid.”

Rahul Gopinath

 

Wederzijds voordeel

Boeren in staat stellen te delen in de waarde, leidt tot voordelen voor ECOM, legt Rahul uit: “Onze rol van traditionele handelaar evolueert naar een waar de boer meer centraal staat. Tegelijkertijd verduurzamen de relaties die we met de boeren en de klanten hebben. Dat maakt onze inkomsten stabieler. Daarenboven zijn de bijkomende diensten die we de boeren aanbieden ook gebaseerd op inkomstenmodellen. Niet om gigantische winsten te boeken op hun rug, maar om te verzekeren dat zij een inkomen genereren en op die manier een duurzame zaak uitbouwen.”
Met al deze veranderingen op stapel, verwacht ECOM dat de cacao duurzaamheid veel minder afhankelijk zal worden van schenkingen. Rahul: “Vanaf 2018 verwachten we dat duurzaamheidsprogramma’s niet langer betaald worden door chocolademakers, maar door de cacaosector zelf. Dat is de eindmeet voor cacao duurzaamheid.”

Een einde aan kinder- en slavenarbeid

Als boeren verzekerd zijn van een behoorlijk inkomen uit hun gewassen en ze financiële stabiliteit kennen, kan dat een rol spelen bij de aanpak van andere pertinente problemen in de cacao-industrie, in het bijzonder kinderarbeid en slavenarbeid, zo zegt Rahul. “We kunnen de kinderarbeid niet uitroeien zonder ze ook te beschouwen als een economisch probleem. Als boeren voldoende inkomen halen uit hun land, zullen ze de middelen hebben om arbeiders een behoorlijk loon te betalen en niet moeten terugvallen op kinderarbeid of slavenarbeid. Dankzij certificatieprogramma’s wordt de cacaoproductie geleidelijk vrijgemaakt van kinder- en slavenarbeid, maar als we de onderliggende oorzaken niet aanpakken verschuiven we het probleem alleen maar. Kinderen die moeten werken om het gezinsinkomen bij te passen, zullen van de boerderijen naar de mijnen verhuizen, waar hun leven nog ellendiger wordt. Een economische aanpak zorgt op lange termijn voor de meest doeltreffende én de duurzaamste oplossing.”

 

Dit artikel verscheen in Upsides, het magazine van de GABV van 2011 tot 2015.

http://www.gabv.org/

 

Wat vindt u van "Geen hulp, maar handel"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.