Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

Nieuw: leaseformule voor laadpalen

PlugInvest vereenvoudigt elektrisch rijden

PlugInvest vereenvoudigt elektrisch rijden

Nu elektrische en hybride wagens steeds vaker opduiken in het wagenpark van bedrijven, zoeken vlootbeheerders ook oplossingen voor laadpalen. De Antwerpse startup PlugInvest ontwikkelde daarom een interessante leaseformule.

In grote steden maken elektrische laadpalen stilaan deel uit van het meubilair. Maar volgens Cedric De Jonghe, die samen met Sander Hereijgers de Antwerpse startup PlugInvest oprichtte, gaat slechts een klein percentage van de elektrische wagens hier gebruik van maken. Cedric De Jonghe verduidelijkt: “Ervaringen uit andere landen en inschattingen van experts leren ons dat vermoedelijk slechts 20% van de opladingen aan een publieke laadpaal zal gebeuren. De eigenaars van de laadpalen moeten hun investering immers terugverdienen, waardoor de stroom er duurder zal zijn. De meeste laadtransacties zullen thuis of op het werk plaatsvinden. Publieke laadpalen hebben vooral een gunstig effect op de bewustwording van consumenten. Veel mensen durven nog niet op elektrisch rijden overschakelen, omdat ze vrezen dat er niet genoeg laadpalen voorhanden zijn. Het is een typisch ‘de kip of het ei’-verhaal. Er gaan pas meer laadpalen verschijnen als er meer mensen elektrisch rijden, en er gaan pas meer mensen elektrisch rijden als er meer laadpalen beschikbaar zijn. Publieke laadpalen kunnen dat patroon doorbreken door hun zichtbaarheid. Ook al zullen ze uiteindelijk minder gebruikt worden dan particuliere of professionele laadpalen.”

Het is een typisch ‘de kip of het ei’-verhaal. Er gaan pas meer laadpalen verschijnen als er meer mensen elektrisch rijden, en er gaan pas meer mensen elektrisch rijden als er meer laadpalen beschikbaar zijn.

 

De duurzame keuze
Volgens Sander Hereijgers is elektrisch laden op het werk de meest duurzame keuze: “Wie zijn elektrische wagen op het werk oplaadt, doet dat tijdens de werkuren. In die uren schijnt de zon en is er dus meer groene stroom beschikbaar op het elektriciteitsnet. Daarnaast beschikken bedrijven meestal over een veel sterkere netaansluiting. Zo kunnen meerdere elektrische wagens tegelijk worden opgeladen. Dat is nog niet het geval bij particulieren. Als er in eenzelfde wijk meerdere elektrische wagens worden opgeladen, kan dat een overbelasting van het elektriciteitsnet veroorzaken.”

Makkelijker laden
Sander en Cedric hebben de startup PlugInvest opgericht om de administratieve en structurele rompslomp rond elektrische laadpalen drastisch te vereenvoudigen. “Onze oplossing maakt het veel eenvoudiger voor bedrijven om hun werknemers laadpalen aan te bieden”, legt Sander uit. “Onze oplossing omvat niet alleen de installatie van de laadpalen, maar ook de verzekering, de monitoring, de datacommunicatie én het verbruik aan de laadpalen. En dat zowel op de bedrijfssite als voor publieke laadpalen als thuis bij de werknemers. Die laatste willen wel elektrisch rijden met een bedrijfswagen, maar ze zien ertegen op om thuis zelf te investeren. Met ons ‘charge at home’ pakket wordt de installatie, het onderhoud en het verbruik van de laadpaal thuis rechtstreeks aan het bedrijf gefactureerd aan de hand van één maandelijkse factuur of via een leaseformule. Dat maakt de transitie naar duurzame mobiliteit in een klap veel transparanter en eenvoudiger voor bedrijven.”

Er bestaan mogelijkheden genoeg die duurzame mobiliteit kunnen versnellen.

 

Succesverhaal
PlugInvest is opgericht in het najaar van 2016 en bezit intussen al een grote vloot aan laadpalen. “De meeste daarvan staan bij bedrijven”, licht Cedric toe. Dankzij de hulp van Triodos Bank hebben we tijdens het eerste jaar bij de lancering van ons concept ons aanbod naar leasing van laadpalen kunnen uitbreiden. Daarbij merken we een watervaleffect: een duidelijke versnelling van het aantal elektrische wagens op onze wegen. En maar goed ook. Als je ziet hoeveel fijnstof al die dieselwagens en bussen nu de lucht in blazen. Ik ben ervan overtuigd dat we daar binnen twintig jaar met ongeloof op gaan terugkijken. Gelukkig beginnen steden dieselwagens vandaag terug te dringen. Maar ik denk dat de overheid nog meer kan doen om elektrisch rijden aan te moedigen. En dat hoeft daarom echt niet in de vorm van subsidies voor de aankoop van elektrische wagens. Men kan bijvoorbeeld de toegang tot steden voor elektrische wagens vereenvoudigen door het parkeerbeleid te koppelen aan duurzame mobiliteit. Er bestaan mogelijkheden genoeg die duurzame mobiliteit kunnen versnellen.”

 

 

Zie precies wat uw geld doet

Triodos Bank financiert enkel en alleen duurzame en lokale ondernemers. 100% transparant. Pluginvest maakt ervan deel uit.

 

Wat vindt u van "Nieuw: leaseformule voor laadpalen"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.

Hamels Lena 3 maanden geleden

Interessant artikel !

Jan Reyskens 2 maanden geleden

Interessant maar kan men niet stimuleren dat er ook niet aan een bedrijf gebonden laadpalen privé worden geplaatst en dan ook in de te index van de beschikbare laadpalen word opgenomen .