Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

anders bankieren

De “Maatschappelijke” Onderneming moet de norm worden

Na de mislukte raids op Unilever en AkzoNobel in het begin van het jaar, herhaalde de CEO van Triodos Bank, Peter Blom, de troeven van een ander ondernemingsmodel.

De duurzame beleggingsfondsen van Triodos Bank en het duurzame vermogensbeheer van cliënten van Private Banking zijn gericht op de lange termijn. Dankzij deze strategie kunnen ondernemingen hun potentieel ten volle ontwikkelen en waarde creëren voor alle stakeholders. Een dergelijke visie is nog altijd niet de norm onder beleggers die aandelen kopen en vervolgens opnieuw verkopen zodra ze vinden dat er voldoende meerwaarde is gecreëerd. In 2017 heeft het Amerikaanse PPG Industries drie keer een overnamebod gedaan op de Nederlandse onderneming AkzoNobel, die deel uitmaakt van het Triodos beleggingsuniversum. Ondanks de zeer aantrekkelijke prijs van de laatste bieding hebben de aandeelhouders niet positief gereageerd en opnieuw hun vertrouwen bevestigd in een autonome ontwikkeling van AkzoNobel, dat op het gebied van duurzaamheid een ambitieuzere strategie heeft dan PPG. Om de aandeelhouders tevreden te stellen, stelde de onderneming haar chemische tak te koop en genereerde zo enorme dividenden.

 

Modern aandeelhouderschap

Dergelijke vijandige operaties zijn vandaag nog mogelijk omdat “sommigen het feit dat ze aandelen in een onderneming bezitten, verwarren met de eigendom van de onderneming zelf”, stelt Peter Blom, CEO van Triodos Bank, in een reactie op de mislukte raids op AkzoNobel of Unilever enkele maanden eerder. Naast de aandeelhouder zijn er andere stakeholders tegenover wie de onderneming ook een verantwoordelijkheid draagt. “De aandeelhouders gedragen zich vaak alsof de onderneming van hen is en als enig doel heeft om hun eigen belangen te dienen. In onze maatschappij is de slavernij al lang afgeschaft. Het is dus tijd dat ook ondernemingen zich van dit juk bevrijden!” Hoe? Door Maatschappelijke Ondernemingen te worden.

De belangrijkste eigenschappen van een Maatschappelijke Onderneming zijn:

>> Een gelijkwaardige positie voor alle stakeholders. Dat wil niet zeggen ‘gelijke positie’: aandeelhouders nemen risico’s op zich en dat betekent dat er afspraken worden gemaakt over hoe zij delen in de winst (of het verlies).

>> Een ruimere rol voor de raad van bestuur, met aandacht voor het beschermen van de missie van de onderneming.

>> Transparante communicatie over de manier waarop de onderneming de belangen van alle stakeholders verdedigt. De Maatschappelijke Onderneming is vandaag nog een uitzondering.

 

Wat vindt u van "De “Maatschappelijke” Onderneming moet de norm worden"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.