Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

Artistieke boei in hartje Anderlecht

Teun Verbruggen bouwt Werkplaats Walter

Teun Verbruggen bouwt Werkplaats Walter

 

Aan de buitenkant van de Van Lintstraat 43-45 in Anderlecht is helemaal niets te zien van de grootse plannen die zich achter de bescheiden gevel in het achterhuis ontvouwen. Voorlopig zijn drummer Teun Verbruggen en zijn partners in art nog vooral in de weer met het opruimen van de rommel, achtergelaten door de bewoners van de afgelopen decennia: stadsduiven. Over twee jaar zullen hier een concertzaal onder het gebinte en twee ruime verdiepingen onderdak bieden aan beeldend kunstenaars en muzikanten. Nu al maken glas-in-lood kunstenares Laura Ten Zeldam en schilders Willem Vermeersch, Claire Ducène en Rémi Kusters gebruik van het atelier op de eerste verdieping. Volgende maand nemen ook een fietsenatelier en twee meubelrestaurateurs hun intrek in Werkplaats Walter.

Het experiment als dank aan Brussel

De fiets is een beproefd ontwerp, maar overigens is de bindfactor tussen de huurders het experiment. Dat is ook Teuns dada. “Er zijn heel weinig initiatieven expliciet gericht op avant-garde en experimentele kunst en muziek. Dat is waar ik vooral mee wil bezig zijn. Met Werkplaats Walter willen we een structuur uitbouwen die dat kan huisvesten: een huis, een plek waar mensen kunnen werken, toonmomenten hebben, elkaar ontmoeten, samen dingen maken.”

Teuns partner Lien Van Steendam zorgt mee voor de zakelijke kant en ziet ook een functie voor Werkplaats Walter als buurthuis. “We willen dat iedereen zich hier welkom voelt, dat het een inclusieve plek is, verankerd in de buurt.” Opnieuw een duiventil, maar nu in de figuurlijke betekenis.

Lien: “Teun heeft een enorme liefde voor Brussel, wat ook meespeelde bij dit project. Er gebeurt enorm veel, maar zalen en initiatieven waar ze terecht kunnen worden almaar schaarser. Vroeger waren er meer clubs waar muzikanten konden gaan spelen, waren er meer gesubsidieerde zalen waar het gemakkelijker was om binnen te geraken. Er was meer. Met Walter wilde Teun iets voor de stad terugdoen. We kozen ook heel bewust voor een uitgesproken tweetalig karakter.”

“Ik zal tegen de musici en kunstenaars in onze werking kunnen zeggen: ‘Voilà, de zaal is dit kwartaal van jou. Programmeer wat jij goed vindt.’ Onze artiesten worden tegelijk een soort tijdelijke curatoren.”

Teun Verbruggen

Diversifiëring van inkomsten

Triodos Bank verleende een krediet voor de aankoop van het gebouw en een deel van de verbouwingen. De keuze voor Triodos Bank was evident voor Teun. “Kurt Degrieck, onze bankier, wist meteen op welk spoor ik zat. Hij begreep onmiddellijk wat ik bedoelde en liet duidelijk blijken dat cultuur een prioriteit is voor Triodos.  Dat is precies het vertrouwen dat wij hoopten te krijgen van een financier. Het maakt een gigantisch verschil.”

Niet alle financiële middelen voor de Werkplaats komen van Triodos Bank. Teun: “Naast het krediet van Triodos, zoeken we uit of we via crowdfunding, mecenaatsbeurzen zoals die van Promethea of eventueel uitgave van aandelen extra middelen kunnen vinden. Ook in de uitbating is diversifiëring van inkomsten noodzakelijk: we plaatsen inkomsten uit de verhuur van de appartementen en ateliers naast deze uit de zaaluitbating.” Lien: “Er zijn ook financiële stimulansen voor organisaties die gebouwen opwaarderen en een socio-culturele bestemming geven. We zijn zoekende. Je kan niet alleen op subsidies rekenen.”

 

Financieringsmiddelen voor de culturele sector

Lees ons dossier over alternatieve financieringsmiddelen voor de culturele sector in het volgende nummer van ons magazine De Kleur van Geld (uit eind januari).

 

 

 

Het culturele landschap in verschuiving

waltervoordkvg

Foto Alex Deforce

Teun: “Naar mijn gevoel kennen we een grote boom van jonge artiesten, veel meer dan tien jaar geleden. Dat heeft volgens mij te maken met hun generatie. Het is de eerste generatie die thuis kan aankondigen dat ze voor de kunst kiezen zonder dat heel het dorp er schande van spreekt. Voor ons (Teun is geboren in 1975, nvdr) was het al iets gemakkelijker dan voor de generatie van onze ouders, maar het was nog altijd niet evident. Nu gaan mensen ervan uit dat het overal moeilijk is om je brood te verdienen, dus of je nu spartelt als kunstenaar of als jurist, architect of huisarts, dat maakt niet veel uit. Artistieke ontplooiing is veel meer main stream geworden. Er komen steeds jongere mensen binnen op het conservatorium. Hun secundair onderwijs hebben ze nog niet afgerond, maar ze starten aan de opleiding op afstudeerniveau.”

Tegelijk moet de aanstormende generatie het met steeds minder middelen stellen. Vaak slokken de werking en de gebouwen van culturele spelers een groot deel van het budget op. Teun: “Met Walter willen we die middelen meer rechtstreeks voor de artiesten inzetten. Met alle respect voor de medewerkers in de culturele sector, want die werken zich niet zelden te pletter en kunnen er niet aan doen dat het systeem zo in elkaar zit. Het komt er wel op neer dat je afhankelijk bent van programmatoren, die op hun beurt slaaf zijn van de ticketing. Minder subsidies betekent meer nood aan eigen middelen, dus de zakelijke leiders van de cultuurhuizen moeten hun zalen vol krijgen. Ze programmeren niet langer waar ze een hart voor hebben. Nu kan ik tegen de musici en kunstenaars in mijn werking zeggen: ‘Voilà, de zaal is dit kwartaal van jou. Programmeer wat jij goed vindt.’ Onze artiesten worden tegelijk een soort tijdelijke curatoren.”

 

 

Inspiratie en transpiratie voor elke generatie

De nieuwe generatie kunstenaars zal overigens even hard moeten werken als de voorgaande. Teun: “Wij genieten al zo’n privilege dat we dit kunnen doen. Ik herinner mezelf er regelmatig aan, zodat ik niet stil val. Als ik wil blijven werken op een manier die voor mij bevredigend is, mag ik niet op mijn lauweren rusten. Je mag niet wegzakken in een gevoel dat je het allemaal verdiend hebt. Als artiest heb je ook de verantwoordelijkheid om iets goeds terug te schenken aan de wereld. Ook tegenover de nieuwe generatie voel ik dat. Ze houden me een spiegel voor en sporen me aan om wakker te blijven. Ik smijt me even hard voor projecten met studenten als gevestigde namen in mijn vak.”

Lien: “Dat is Teuns sterkte. Hij vindt altijd het juiste evenwicht tussen projecten waar hij met zijn hele hart voor gaat en projecten die meer samenwerking en compromissen zoeken. Het een maakt het ander eens zo waardevol.” Dat is ook zijn boodschap voor jonge kunstenaars: “Altijd blijven zoeken en aan introspectie doen! Kijken naar wat er rondom je gebeurt en waarom dat gebeurt en verantwoordelijkheid opnemen voor die gebeurtenissen. Denk maar aan de frustratie die veel mensen voelen omdat ze geen subsidies krijgen. Dat is vervelend, dat begrijp ik, maar subsidies zijn geen grondrecht. Het is iets waar je mogelijk op een dag kans op maakt, mits een goed dossier. Dat geldt evenzeer voor mij. Bijvoorbeeld voor een dossier dat ik onlangs maakte werden ze me gelukkig toegekend, maar niet het hele bedrag dat ik had gevraagd. In het rapport van de commissie stond de uitleg. Die was waterdicht en onderbouwd, ze hadden gelijk. Op zo’n moment moet je dat aanvaarden en zien hoe je het de volgende keer beter kan doen. Zo groei je.”

 

“Teun heeft een enorme liefde voor Brussel, wat ook meespeelde bij dit project. Met Walter wilde Teun iets voor de stad terugdoen. We kozen ook heel bewust voor een uitgesproken tweetalig karakter.”

Lien Van Steendam

 

 

Kwaliteitslabel

Op de vraag waar Teun en Lien de Werkplaats over tien jaar zien, antwoordt hij: “De artistieke output is mijn absolute prioriteit. Ik hoop dat Walter zal worden  erkend als een plek waar waardevol werk vandaan komt. Dat mensen naar ons afzakken omwille van de projecten die er het licht zien, omdat ze er de kunstenaars aan het werk kunnen zien. Ik droom van een jaarlijkse publicatie met een overzicht van wat er werd gemaakt en verwezenlijkt, van internationale belangstelling en navolging, dat Walter een kwaliteitslabel wordt. Zonder pretentie en zonder dat ik overal mijn zeg in wil hebben. Ik heb geen welomlijnd idee van hoe het eruit zal zien of zal klinken, behalve het experimentele, wat heel belangrijk is voor mij. Wat het concreet wordt, hangt af van de musici en kunstenaars onder ons dak en de erkenning is in handen van het publiek. Mijn wildste droom is dat ik mee aan de wieg sta van een nieuwe beweging, ontstaan in Brussel.”

 

 

http://www.teunverbruggen.com/Walter

Wat vindt u van "Artistieke boei in hartje Anderlecht"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.

+ Toon alle 6 reacties

teun verbruggen 11 maanden geleden

top! dank je Sigrid, Kurt en Triodos

Peter Vermeersch 11 maanden geleden

Super boeiend die Walter. Blij dat mijn spaarcenten wakker blijven bij Triodos.
En moge 2017 wat minder schrikkel zijn dan het voorbije jaar. Succes !

Reactie op Peter Vermeersch
Karl Marcel Blangenois 11 maanden geleden

Top wat die jonge wolven van Peter en Marij allemaal uitvreten !

Reactie op Karl Marcel Blangenois
Peter en Marijke Verbruggen-Van Assche 11 maanden geleden

Dank je Karl! We zijn apetrots op onze jonge leeuwen en hun partners.

Karl Marcel Blangenois 11 maanden geleden

Top wat die jonge wolven van Peter en Marij allemaal uitvreten ç

pieter elaerts 11 maanden geleden

Anderlecht, the hidden gem


+ Toon alle 6 reacties