Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

anders bankieren

Triodos-fondsen: dialoog met beursgenoteerde bedrijven

Voor de Triodos-fondsen selecteert Triodos Investment Management (Triodos IM) beursgenoteerde bedrijven die bijdragen aan een gezonde planeet en een duurzame samenleving. Het Engagement Report brengt de onderzoeksactiviteiten en de dialoog die het team voert met deze bedrijven in beeld. We overlopen het rapport 2017.

Triodos IM beheert de Triodos-fondsen en is gespecialiseerd in duurzame investeringen. In 2017 hield Triodos IM 49 ondernemingen tegen het licht. 22% van de onderzochte bedrijven beantwoordde aan de Triodos-selectiecriteria.

Dat bracht het totaal aantal bedrijven dat in aanmerking komt voor een belegging eind 2017 op 276. Triodos IM hanteert strenge uitsluitingscriteria. Onder andere bedrijven die betrokken zijn bij kernenergie worden geweerd, ongeacht of ze kernenergie produceren, verkopen of toeleverancier zijn.

In 88% van de gevallen leidde de dialoog tot concreet onderbouwde reacties van de ondernemingen.

 

Duurzaamheidsthema’s op de agenda zetten

Triodos IM voert een actieve dialoog met de bedrijven waarin de Triodos-fondsen investeren. Het doel is duurzaamheidsthema’s hoog op de agenda te brengen, en bestuurders bewust te maken van het belang ervan. Beursgenoteerde bedrijven die kiezen voor duurzame oplossingen beïnvloeden ook de sector waarin ze actief zijn.

In 2017 had Triodos IM bij die gesprekken extra aandacht voor fundamentele arbeidsrechten, klimaatverandering, kernenergie, mineralen uit conflictgebieden en proeven op dieren. Het team ging 270 maal in dialoog met 176 ondernemingen. In 88% van de gevallen leidde dat tot concreet onderbouwde reacties.

Van Carrefour bijvoorbeeld. Sinds 2014 overlegt Triodos IM met de distributieketen over dierenwelzijn. Carrefour had al verschillende maatregelen genomen om de toeleveringsketen diervriendelijker te maken, maar een globaal beleid ontbrak nog. Triodos IM sprak Carrefour hierop aan.

De dialoog die daaruit ontstond droeg ertoe bij dat Carrefour in september 2017 met twee heldere engagementen aanging: ondersteuning voor de ontwikkeling van alternatieve productiemethodes en het vastleggen van dierenwelzijnsplannen voor zowel de conventionele als de alternatieve productiemethodes.

De lat hoger leggen

Bedrijven die in aanmerking komen voor een selectie in de Triodos-fondsen moeten voldoen aan de minimumcriteria van Triodos Bank. Die minimale criteria evolueren in de tijd, omdat inzichten over maatschappelijk verantwoord ondernemen veranderen. In 2017 kregen de criteria voor mineralen uit conflictgebieden, verloning, handel in aardolie en het gebruik van katoen een update.

Katoenproductie is een brandend actueel onderwerp. Het is een van de meest gebruikte natuurlijke vezels ter wereld. De productie staat in voor 16% van het pesticidegebruik wereldwijd en vraagt enorme hoeveelheden water. 64% van het conventionele katoen is bovendien genetisch gemanipuleerd en vaak zijn de arbeidsomstandigheden op de plantages ondermaats.

Omdat duurzaam katoen vandaag beter beschikbaar is, legt Triodos IM de lat hoger. Voor textielbedrijven en verdelers die meer dan 5% van hun omzet uit katoenproducten halen, zijn er nieuwe voorwaarden. Zij moeten voortaan een beleid vastleggen om het gebruik van duurzaam katoen te verhogen en/of een project ondersteunen dat gericht is op de omschakeling naar organisch katoen en een sociaal verantwoorde productie, zoals Better Cotton Initiave of Organic Cotton Accelerator.

 

Vooruitstrevend in duurzame voeding

Bij de bedrijven die Triodos IM in aanmerking neemt, zitten een aantal wereldwijde foodretailers die op basis van hun duurzame processen geselecteerd zijn. Carrefour (FR), Sainsbury’s (UK) en Colruyt (BE) zijn binnen hun sector het meest vooruitstrevend op gebied van duurzaamheid.

Ze onderscheiden zich door duurzame voedselprogramma’s, goede dierenwelzijnsnormen in de toeleveringsketen, geen of beperkt gebruik van genetisch gemodificeerde organismen in eigen merkproducten, en in de promotie en verkoop van duurzamere en gezondere voedingsproducten.

Supermarktketen Sainsbury’s bijvoorbeeld is de grootste verdeler van biovoeding in het Verenigd Koninkrijk, wat de vraag naar biovoeding daar doet stijgen.

Verantwoordelijk aandeelhouderschap

Tijdens 100 algemene vergaderingen van ondernemingen uit de fondsen bracht Triodos IM in 2017 een stem uit als aandeelhouder. In 60% van de gevallen stemde Triodos IM positief op de voorstellen van het management, in 35% tegen en in 5% heeft Triodos IM zich onthouden

In totaal stonden er 1.375 items op de agenda. Triodos IM wint stemadvies in bij Pensions & Investment Research Consultants (PIRC) in Londen, een specialist in corporate governance, maar past hierop de eigen stemrichtlijnen toe en beoordeelt elke aanbeveling alvorens te stemmen.

Focus op diversiteit

Triodos IM hecht belang aan genderdiversiteit en inclusie in het personeelsbestand, managementfuncties en bestuur van ondernemingen. Veel bedrijven in de fondsen zijn pioniers op dat vlak en Triodos IM houdt het thema op de agenda.

Zo liet het team in 2017 aan 104 bedrijven weten dat het tijdens de algemene vergaderingen de nadruk zou leggen op diversiteit. Triodos IM nodigde deze bedrijven uit om hierover specifieke doelstellingen te ontwikkelen, en om het beleid, de programma’s en doelstellingen publiek te maken.

Triodos IM blijft zich inzetten om het bewustzijn rond diversiteit en inclusie te vergroten en ongelijkheid te verminderen.

Wat vindt u van "Triodos-fondsen: dialoog met beursgenoteerde bedrijven"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.