Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

Iedereen veilig en comfortabel op de fiets krijgen in Gent: een hele uitdaging

Het is wel nodig om de prioriteit van de wagen te verlagen. Dat gebeurt al dankzij het circulatieplan in Gent, maar er is zeker nog werk. Susanne de Laat van Cyclobility legt uit.

Een tafel, enkele experten, en enkele Gentenaars die vaak de fiets nemen in de binnenstad: meer is er niet nodig om een levendige discussie op gang te brengen over de ver(stand)houding tussen auto’s en fietsers in Gent. Over één ding was iedereen het eens: de auto bannen uit een stad is een onmogelijke zaak en ook geen gewenste oplossing, want hoe zouden de winkels in de binnenstad dan bijvoorbeeld bevoorraad kunnen worden? Maar het is wel nodig om de prioriteit van de wagen te verlagen. Dat gebeurt al dankzij het circulatieplan, maar er is zeker nog werk. Niet alleen aan de infrastructuur van de wegen waarlangs fietsers moeten fietsen, maar ook aan de hoffelijkheid van de verschillende weggebruikers.

Het circulatieplan in de stad is sinds april 2017 in gebruik. Het plan draait goed, al zijn er natuurlijk nog aanpassingen nodig, vooral voor mensen die aan de rand van Gent wonen, buiten de R40. Er wordt te weinig gecommuniceerd over hoe zij nog vlot met de fiets in Gent kunnen geraken. Er is met andere woorden nood aan meer fietssnelwegen van en naar Gent. “Eens in het centrum gaat het verkeer al vlotter”, zegt Susanne de Laat van Cyclobility, een bedrijf dat fietsen least aan bedrijven. “En dat ondanks het feit dat Gent een middeleeuws stadspatroon heeft en er dus geen plaats is voor brede fietspaden.” Daardoor is het altijd uitkijken naar andere weggebruikers. Het gevaar bestaat er ondertussen niet meer echt in om een botsing te krijgen met een wagen, maar wel met een fiets. Dit uitkijken naar andere weggebruikers zou moeten leiden naar meer hoffelijkheid. “Fietsers moeten zich meer aan het verkeersreglement houden – en die ook kennen.”

“Er is nood aan nieuwe afspraken onder elkaar, zoals oogcontact, een handgebaar.”

Susanne de Laat, Cyclobility

Na anderhalf jaar kan het circulatieplan onmogelijk al volledig ingeburgerd geraakt zijn. In Europese steden zoals Freiburg en Kopenhagen – waar zo’n plan al langer bestaat en waar ondertussen veel fietsers rijden – duurt het tot drie jaar alvorens weggebruikers het plan gewoon zijn. Nog eens anderhalf jaar wachten dus, voor je kan zien wat het resultaat zal zijn in Gent. Veel fietsers durven ook nog altijd niet met de fiets door Gent rijden, omdat ze het soms gevaarlijk vinden. Er zijn hindernissen zoals tramsporen en drempels en vaak worden tragere fietsers voorgestoken. “De vele elektrische fietsers en speed pedelecs kunnen tot 45 km per uur, maar het is zoals met een wagen die tot 200 km per uur kan: het kan, maar het moet niet”, zegt Susanne de Laat. “Aangepaste snelheid en verkeersgedrag blijft daarom belangrijk: bel als je wil voorbijsteken, dan krijg je minder ongevallen.”

“De oplossing zit in de mix: fietsen zouden meer in combinatie met andere mobiliteitsoplossingen aangeboden moeten worden”

Thomas Van Craen, directeur van Triodos

Bedrijven zoals Cyclobility willen ook meer en meer inzetten in leasefietsen. “Veel bedrijven denken dat het veel extra werk met zich mee zal brengen voor de HR-afdeling, maar dat klopt niet”, legt Susanne de Laat uit. “De oplossing zit in de mix: fietsen zouden meer in combinatie met andere mobiliteitsoplossingen aangeboden moeten worden”, vat Thomas Van Craen, directeur van Triodos Bank de Tafelklap mooi samen. “En ook in het fiscaal aantrekkelijk maken van mobiliteit om de auto’s van de baan te krijgen.”

 

Photo: Lies Warlop

Wat vindt u van "Iedereen veilig en comfortabel op de fiets krijgen in Gent: een hele uitdaging"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.