Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan, stemt u daarmee in. Lees meer over het gebruik van cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

ontmoeting

Waar komt de chocolade vandaan?

Waarden met smaak

Waarden met smaak

Het Paasweekend staat voor de deur. U kan van het eieren rapen een feest maken voor uw kinderen én voor de cacaoboeren, met biologische chocolade uit eerlijke handel, bijvoorbeeld die van Ethiquable. De coöperatie is sinds 2009 actief en haar gamma omvat intussen meer dan honderd biologische producten van kleinschalige boeren.

Het verhaal van Ethiquable begint halverwege de jaren 1990, wanneer eerlijke handel nog in de kinderschoenen staat. Landbouwingenieur Vincent De Grelle vraagt zich af hoe hij de boerenfamilies in het Zuiden kan helpen om op een waardige manier van hun werk te leven. Hij weet waarover hij het heeft: in die tijd werkt hij samen met koffieboeren in een afgelegen gebied in Ecuador. Hij ziet dagelijks mannen en vrouwen naar de stad trekken, in de hoop op een beter bestaan. “Natuurlijk merkten ze al snel dat het er niet beter was, maar omdat ze hun grond verkocht hadden, konden ze vaak niet meer terug,” legt de huidige directeur van Ethiquable Benelux uit. “Ik wilde de boeren in Europa een afzetmarkt bieden voor hun producten. De enige manier om te zorgen dat hun familiale landbouwmethodes blijven voortbestaan, is ze een economische waarde te geven.”

Wanneer het merk Ethiquable vijftien jaar later succesvol wordt gelanceerd in Frankrijk, ziet De Grelle zijn kans om zijn droom waar te maken. In 2009 besluit hij het merk ook te lanceren in België, en later in Luxemburg en Nederland. “Ik dacht dat de tijd rijp was en dat er vraag naar was bij de consumenten. Toen ik winkels benaderde met de Franse producten, zag ik dat het werkte.” Al snel krijgt De Grelle hulp van zijn zakenpartner Stephan Vincent, die over de nodige commerciële bagage beschikt. Ondertussen leiden ze een fairtradecoöperatie die veertig coöperatieve boerenverenigingen steunt en sinds haar oprichting haar verkoop zag vervijfvoudigd. Een commerciële expansie die voor een groot deel gefinancierd wordt door Triodos Bank. Stephan Vincent: “Triodos Bank was een logische keuze voor ons, een evidentie zelfs. De bank deelt onze waarden en opvattingen over duurzame ontwikkeling. Als partner steunt ze ons en schenkt ons vertrouwen op de momenten dat we dat het meest nodig hebben. Triodos Bank blijft onze groei financieren.”

 

“De kleinschalige, ecologische landbouw is in Europa nagenoeg verdwenen, maar de laatste tijd zien we een omgekeerde beweging. Consumenten kijken steeds kritischer naar wat ze eten.”

 Vincent De Grelle

 

Ethiquable verkoopt 130 voedingsproducten in supermarkten in de Benelux, variërend van klassiekers zoals koffie, suiker en granen tot meer exotische producten zoals blauwe chips of chocolade met roze bessen. Alle producten hebben het biolabel. “Ze zijn afkomstig uit de lokale landbouw, van families die op een kleinschalig niveau een lapje grond bewerken. Daarmee gaan wij volledig in tegen de heersende standaardisering van smaken. Boeren kunnen op eenzelfde perceel verschillende soorten samen verbouwen, en doordat de planten elkaar beschermen, hebben ze geen chemische middelen nodig. We willen die biodiversiteit van de landbouwgronden in het Zuiden opnieuw naar waarde schatten.”

De meest succesvolle producten? Zwarte chocolade en aperitiefkoekjes, zegt de baas van Ethiquable glimlachend. “De consumenten waarderen die producten in de eerste plaats om hun smaak. Wij leggen meer nadruk op de kwaliteit van de producten en hun verpakking, want onze producten moeten net als alle andere de consument verleiden.” Nog een belangrijk en specifieker criterium is de duidelijke oorsprong van de producten. Of ze nu verkocht worden in klassieke supermarkten in Oxfam-wereldwinkels, in bedrijven of in grootkeukens; waar het om gaat is dat je als consument weet waar en door wie ze geproduceerd worden en dat je aankoop een positieve impact heeft.

Negen mensen werken momenteel bij Ethiquable Benelux, dat voor 2017 naar een omzet van 3 miljoen euro streeft. Ruimte voor groei is er zeker, maar de doelstelling blijft: de armste boeren helpen. “De kleinschalige, ecologische landbouw is in Europa nagenoeg verdwenen, maar de laatste tijd zien we een omgekeerde beweging, met consumenten die steeds kritischer kijken naar wat ze eten,” aldus De Grelle. “Net als elders in de wereld heeft dat type landbouw hier dus zijn plaats, naast andere productiemethodes. Dat mag zeker niet verdwijnen.”

 

www.ethiquable.be

 

OP LANGE TERMIJN

Het fairtradelabel garandeert een minimumloon voor de producenten in het Zuiden, los van de prijsschommelingen op de wereldmarkt. Zo verdienen landbouwers, die verenigd zijn in coöperaties, een waardig loon dat op zijn minst hun productiekosten dekt. Een deel van de opbrengst van Ethiquable gaat ook naar het verbeteren van de productie of de commercialisatie van productie. Zo kon een coöperatie uit Ivoorkust een machine kopen om cashewnoten te pellen, en een andere uit Peru een zakkenvulmachine voor het verpakken van suiker. Door het product lokaal al zo veel mogelijk af te werken, dalen de kosten. Het geeft de boeren ook een zo groot mogelijke zelfstandigheid, zodat ze zich op de lange termijn kunnen concentreren.

Wat vindt u van "Waar komt de chocolade vandaan?"?

Gelieve een comment te schrijven.

Gelieve uw naam in te geven.